Анотація.
Поява ChatGPT наприкінці 2022 року зумовила безпрецедентні технологічні зміни в багатьох сферах бізнесу та суспільства, піднявши рівень зацікавленості технологією генеративного штучного інтелекту (ШІ) на абсолютно новий рівень. Особливо актуальним стало використання ШІ у сфері логістики, де потреба в оптимізації процесів і зниження витрат завжди була високою. У статті проаналізовано сучасні тенденції розвитку та застосування технологій штучного інтелекту у сфері логістики. Окреслено основні виклики, пов’язані з упровадженням ШІ в логістиці, серед яких: упереджене ставлення клієнтів до взаємодії з ШІ; відповідальне формування запитів до ШІ з дотриманням правил конфіденційності даних; необхідність розвитку цифрової компетентності тощо. Розглянуто концепцію «Логістика 5.0», в якій людина та штучний інтелект виступають рівноправними елементами логістичної системи. Проаналізовано основні аспекти Логістики 5.0 у контексті сталого розвитку: людиноцентризм, життєздатність і сталий розвиток. Людиноцентризм в Логістиці 5.0 передбачає, що людина займає центральне місце в системі логістики, також відбувається переосмислення взаємодії Людина – Машина (H2M) загалом. Життєздатність у Логістиці 5.0 – це здатність логістичної системи існувати (функціонувати) за будь-яких умов, що досягається завдяки стійкості, гнучкості, адаптованості. Сталий розвиток у Логістиці 5.0 передбачає функціонування та розвиток нинішніх логістичних систем зі збереженням можливостей для наступних поколінь задовольняти свої потреби. У роботі детально описані три ключові аспекти сталого розвитку для ШІ і для Логістики 5.0 – екологічна стабільність, економічне благополуччя та соціальна справедливість. Зроблено висновок про необхідність розробки етичних принципів та правового поля регулювання застосування ШІ в логістиці для забезпечення їх внеску у сталий розвиток.
Ключові слова: штучний інтелект, Логістика 5.0, сталий розвиток.
Скіцько В. І. Логістика 5.0: синергія штучного інтелекту та людини в контексті сталого розвитку. Бізнес Інформ. 2023. №11. C. 174–179.
https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-11-174-179
Leave a comment